Acupunctuur en Reuma

Acupunctuur helpt bij alle vormen van reuma - pijnlijke gewrichten en spieren

Wat is reuma
Pijn en andere klachten aan gewrichten en spieren die niet komen door iets van buitenaf zoals
(bijvoorbeeld) een ongeluk worden in de westerse geneeskunde reuma genoemd. Dit zijn meer dan
honderd verschillende aandoeningen aan het bewegingsapparaat (de botten, gewrichten, spieren,
pezen en zenuwen). Onder reuma valt een tennisarm, artrose, weke delen reuma (fybriomyalgie) en
ontstekingsreuma zoals reumatoïde artritis.

Acupunctuur helpt bij alle vormen van reuma - pijnlijke gewrichten en spieren
In de Chinese Geneeskunde zien we klachten aan gewrichten en spieren als een belemmering van de
vrije stroom van qi (energie) bloed en vloeistoffen door de meridianen, de zijweggetjes van
bloedvaten en door de gewrichten. Dit brengt pijn, gevoelsstoornissen en bewegingsbeperkingen
met zich mee. Dit kan veroorzaakt worden door een trauma, ongeluk, overbelasting of te weinig
beweging, maar in onze zienswijze ook door een tekort aan qi, een tekort aan kwalitatief goed bloed
of een tekort aan goede vloeistoffen (energetische kwaliteit). Daarnaast kan een invasie van
‘ziekmakende qi’ van buitenaf (bij de Chinese Geneeskunde vocht, koude, of wind genoemd) ook de
doorstroom belemmeren. Van belang hierbij is de verhouding tussen de ‘verdedigings qi’ en de
‘ziekmakende qi’. Wanneer iemand een wat verzwakt afweermechanisme heeft hoeft de
ziekmakende qi niet zo sterk te zijn om voor belemmeringen te zorgen. Maar ook al is de afweer
prima, wanneer de ziekmakende qi erg sterk is kan het alsnog binnendringen en problemen
veroorzaken.

Acupunctuur helpt bij het optimaliseren van de vrije stoom van qi, het opheffen van de belemmering
in de gewrichten en spieren. Maar ook bij het optimaliseren van het immuunsysteem zodat het
lichaam beter in staat is zich te weren tegen de ziekmakende qi. Daarnaast kunnen we ervoor zorgen
dat de qi (energie), vloeistoffen en het bloed kwalitatief versterkt worden* waardoor blokkades
opgeheven worden. Acupunctuur zorgt namelijk ook voor de aanmaak van ontstekingsremmende,
pijnstillende en immuunversterkende stoffen in het lichaam. Hiermee zijn erg goede resultaten te
behalen bij een heel breed spectrum aan reumatische klachten.