Acupunctuur en Pijnklachten

Acupunctuur kan pijn bestrijden.

Wat is pijn?
Iedereen heeft wel eens pijn. Het is een onaangenaam tot ondraaglijk gevoel. Het kan zeurend, krampend, kloppend en stekend zijn. Het  pijnsignaal beschermt ons en geeft een teken aan ons brein dat er ergens in ons lichaam iets niet goed gaat. Het ontstaat bijvoorbeeld door een klap, een val, een ontsteking, verbranding, beknelling of overbelasting. In dat geval gaat het om acute pijn. Wanneer pijnklachten langer dan 3 tot 6 maanden wordt dit chronische pijn genoemd. Vaak is de oorzaak van deze pijn binnen de reguliere geneeskunde niet (meer) aantoonbaar .

Pijn beïnvloed het alledaagse leven enorm. Continue pijn leidt vaak tot slaapproblemen en chronische vermoeidheid. Daarnaast kunnen de emotionele gevolgen van pijn kunnen zich uiten in stemmingsverandering, neerslachtigheid en zelfs depressiviteit. Zeker is dat matige tot ernstige pijn de kwaliteit van leven aantast. Niet alleen voor degene die de pijn ervaart maar ook voor zijn omgeving.

Acupunctuur helpt tegen pijnklachten
Of het nu gaat om acute pijn, hoofdpijn, schouder-, nek- of rugpijn, spier- en gewrichtspijn, aangezichtspijn, artrose, maagpijn, buikpijn of buikkrampen en pijn na operaties, acupunctuur kan pijn bestrijden. Pijnklachten hebben altijd te maken met een blokkade van de energie- en/of bloeddoorstroming in het lichaam op een bepaalde plek. De oorzaak van die blokkade verschilt per persoon. Acupunctuurbehandeling is gericht op het bestrijden van de pijnklachten zelf, maar behandeld ook de oorzaak zodat de pijn weg blijft. Door op specifieke plekken in het lichaam naaldjes te plaatsen wordt de energiestroom weer op gang gebracht. Daarnaast stimuleren de naaldjes o.a. de aanmaak van lichaamseigen ontstekingsremmers en lichaamseigen pijnstillende stoffen.