Acupunctuur en Endometriose

Acupunctuur vertraagd en ondersteund bij Endometriose

Wat is Endometriose?
Onder invloed van hormonen wordt er elke maand opnieuw een slijmvlieswand opgebouwd in de baarmoeder die bestaat uit allemaal slijmvlies vormende cellen. Bij Endometriose komen deze slijmvliescellen ook voor op plaatsen buiten de baarmoeder en/of in de spierwand van de baarmoeder. De slijmvliescellen die ook buiten de baarmoeder aanwezig zijn reageren ook op de hormoonveranderingen tijdens de menstruatiecyclus. Hierdoor ontstaan kleine bloedingen in de buikholte. Dit bloed stroomt niet - zoals het menstruatiebloed - via de vagina weg.
Endometriose kan op deze manier bloedinkjes in de buikholte, pijnklachten en verklevingen geven. Ook kan endometriose er voor zorgen dat u moeilijker zwanger wordt.
Sommige vrouwen hebben bij een meer ernstige vorm van endometriose nauwelijks of geen klachten, andere vrouwen hebben bij een milde vorm juist veel klachten. Klachten die voorkomen zijn: pijn bij plassen, pijn bij de ontlasting of hevige menstruaties, pijnlijke menstruaties, slijm of bloed bij de ontlasting, bloed plassen, obstipatie, buikpijn en pijn bij seksuele gemeenschap. Dit alles behoorlijk wat invloed hebben op het gehele sociale- werk- en privéleven van vrouwen.

Acupunctuur en Endometriose
In de Chinese Geneeswijze maken we onderscheidt in een aantal verschillende onderliggende pathologische patronen die de vorming van slijmvliescellen buiten te baarmoeder teweeg kan brengen. Afhankelijk van dit patroon is het mogelijk de klachten te verminderen, het groeiproces te vertragen en ondersteuning te bieden bij de emotionele belasting dat bij endometriose komt kijken. Ook wanneer u besluit door de bijkomende infertiliteit een bepaald behandeltraject in te gaan kan de begeleiding d.m.v. acupunctuur de slagingskans vergroten. Zie bij https://www.praktijkoost.com/kopi%C3%ABren-van-acupunctuur-en-infertiliteit