Acupunctuur en Menstruatieklachten

Acupunctuur kan de menstruatie-cycles reguleren

Acupunctuur en menstruatieklachten
In de Chinese Geneeskunde hoort de menstruatiecyclus regelmatig en soepel te verlopen zonder pijnklachten en zonder te weinig of te veel bloedverlies. Wanneer dit niet zo is, is er sprake van een disbalans in de hormonale huishouding wat naast klachten rondom te cyclus ook nog andere gynaecologische klachten met zich mee kan brengen. Ook bij jonge meiden komt dit helaas veel voor. Hoe eerder de cyclus gereguleerd wordt hoe beter. De aard van de pijn, de regelmaat en de duur van de cyclus, de kleur van het bloed en de hoeveelheid bloedverlies laten zien of er sprake is van een hormonale disbalans en vertellen iets over de oorzaak hiervan.

Pijn
Vaak wordt gezegd dat pijn er gewoon een beetje bij hoort. Maar dat hoeft absoluut niet! Pijn is juist een teken van het niet goed lopen van de cyclus en kan heel goed met behulp van acupunctuur (en eventueel aanvullend met kruiden) verminderd of verholpen worden. De pijn die vrouwen ervaren kunnen heel verschillend zijn. Het kan zeuren, steken, branden of krampend zijn. De ene voelt het in de rug de ander in de buik. Het kan voor, na of tijdens de menstruatie voorkomen. Al deze verschillende mogelijkheden duiden in de Chinese Geneeskunde op andere onderliggende oorzaken van de pijn.

Regelmaat en duur
Ook komt het vaak voor dat er een wat  langere of juist wat kortere cyclus is. Of juist een cyclus die de ene keer kort en dan weer lang is (onregelmatig).  De menstruatiecyclus hoort een cyclus te zijn van 28 dagen. Is het langer of juist korter? Wisselt het sterk? Of sla je soms een maandje over? Dit zijn tekenen van een disbalans van de hormonale huishouding. Dit kan diverse andere klachten met zich mee brengen.

Hoeveelheid bloedverlies en de kleur
5 dagen bloed verlies is normaal. Maar soms is er sprake van langer dan 5 dagen bloedverlies en blijft het ook gedurende deze gehele periode heel veel. Dit hoort niet zo te zijn en kan behoorlijk uitputtend zijn. Twee dagen bloedverlies waarbij op de derde dag het al aan het einde loopt is juist weer te weinig. Er kan sprake zijn van donker bloed,  wat paarsig, van roze of helderrood. Er kunnen slijmdraden zijn of stolsels bij zitten. Allemaal tekenen van een bepaald soort disbalans in het lichaam.

Acupunctuur kan de menstruatiecyclus reguleren
Door de oorzaak van de klachten te achterhalen kan er een specifieke acupunctuur behandeling worden ingezet. Deze worden eventueel aangevuld met kruiden. Afhankelijk van de verstoring kan dit de pijn verminderen tot wegnemen, stopt het hevige bloedingen, zorgt het oor meer en kwalitatief goed bloed zodat er voldoende menstruatiebloed kan zijn en verhelpt slijm en stolsels. Ook andere Gynaecologische klachten die naast de menstruatieklachten aanwezig zijn kunnen door het balanceren van de hormoonhuishouding verminderd worden.