Acupunctuur en Eczeem

Acupunctuur helpt bij alle vormen van eczeem en andere huidaandoeningen.

Wat is eczeem
Eczeem is een verzamelnaam voor een groot aantal verschillende huidaandoeningen die gekenmerkt worden door ontstekingen van delen van de huid: de huid wordt dan rood, krijgt zwellingen, wordt pijnlijk en warm. Vaak is er jeuk en daarnaast kan er sprake zijn van droge schilfering van de huid wat kloven met zich mee kan brengen en/of vocht dat uit bultjes of blaasjes komt en korstvorming geeft. De huid kan aangedaan zijn op met name elleboogplooien, polsen, knieholtes, enkels en handpalmen maar komt ook voor op het gezicht en de ledematen. Afhankelijk van het soort eczeem spelen er verschillende oorzaken mee: overgevoeligheid van het immuunsysteem, stressfactoren, verminderde huidbariere, hormonale factoren

Wat is Atopische eczeem
Bij Atopisch eczeem is er daarnaast nog sprake van een erfelijke factor. Er is een verminderende huidbarrière wat betekent dat stofjes makkelijker binnendringen en er is een overgevoelige reactie van het immuunsysteem. Dit betekent dat de huid reageert met ontstekingsverschijnselen op allergische prikkels zoals huisstofmijt of kippeneiwit bijvoorbeeld, maar ook door niet allergische prikkels zoals shampoo, handzeep of een droog of warm klimaat.

Wat zijn huidaandoeningen
Huidaandoeningen zoals psoriasis, vitiligo en alopecia areata hebben andere oorzaken maar ook hierin is het afweersysteem de laag waar het niet goed functioneert: er is een afweer tegen lichaamseigen cellen. Soms speelt het  zenuwstelsel ook een rol, zijn stressfactoren en erfelijke factoren van invloed en kunnen hormonale factoren meespelen zoals bij acne. Maar ook kan er sprake zijn van een virusinfectie zoals bij gordelroos. Maar ook bij dit soort huidaandoeningen is er sprake van: roodheid, jeuk, pijn, zwelling, schilfering, bultjes met of zonder vocht, haaruitval en droogheid. Daarnaast valt ook littekenvorming onder huidaandoeningen.

Acupunctuur helpt bij eczeem en andere huidaandoeningen
Bij acupunctuur wordt specifiek gekeken naar de uitingsvormen van het eczeem: is het vooral roodheid, vochtblaasjes, schilfers of de jeuk die de boventoon voert. In de Chinese Geneeswijzen vertellen deze symptomen al een heel groot deel over de hoofdzakelijke oorzaak van het eczeem, die per persoon verschilt. Is er meer roodheid en warmte dan kunnen er specifieke naaldjes gezet worden die de hitte wegnemen uit de huid. Is er vooral schilfering en kloven dan staat de droogte op de voorgrond en worden er andere heel specifieke naaldjes geplaatst om de hoeveelheid vocht of de energetische kwaliteit van het lichaamsvocht te verbeteren en naar de huid te sturen.
De reden waarom de hitte en warmte vooral optreden of waarom juist vooral schilfering optreedt wordt ook meegenomen. Deels is dit inderdaad een probleem van het immuunsysteem. Dit kan acupunctuur versterken. Daarnaast is er een verminderde huidbarrière. In de visie van de Chinese Geneeskunde is de huidbarrière onder andere een probleem van de functie van de long. De long draagt zorg voor het open en sluiten van de poriën van de huid. Wanneer dit niet goed functioneert zal de huidbarrière zwak zijn. Acupunctuur kan er zo ook uit bestaan om de longfunctie van het openen en sluiten van de poriën te herstellen. Per persoon wordt in de intake haarfijn uitgezocht wat er bij wie niet goed functioneert en leidt tot het eczeem. De behandeling wordt zo heel specifiek en per patiënt anders.
Naast Acupunctuur wordt er gebruik gemaakt van specifieke zalven die extern aangebracht kunnen worden. Deze zalven bestaan uit natuurlijke grondstoffen aangevuld met kruiden.