Acupunctuur en Neuropathie

Acupunctuur kan het evenwicht herstellen zodat de slapeloosheid verholpen wordt.

Neuropathie en acupunctuur

Neuropathie is een verzamelnaam voor ziekten waarbij er sprake is van een aandoening van het zenuwstelsel. Zoals o.a.  bij Multiple Sclerose, Epilepsie, Polyneuropathie, Clusterhoofdpijn, Hernia, Carpaal Tunnelsyndroom en Aangezichtspijn, maar ook als gevolg van chemotherapie. Het leidt onder meer tot hevige chronische pijn als gevolg van zenuwbeschadiging. De persoon merkt dat doordat er minder gevoel is, vaak aan de handen en/of voeten. Tevens kan er een kriebelend gevoel zijn en soms is er sprake van vervelende, branderige pijn.
Soms is de oorzaak niet duidelijk maar vaak kan het teruggeleid worden naar bepaalde ziekten, aangeboren aandoeningen of specifieke types van zenuwschade. Het kan zowel in het centraal zenuwstelsel optreden (hersenen of ruggenmerg) als in de perifere zenuwstelsel (de gevoels- en bewegingszenuwen die overal in het lichaam aanwezig zijn). Die pijn wordt de neuropathische pijn genoemd.

De behandeling bestaat uit pijnstillende medicatie. Soms worden er voedingssupplementen en/of vitamines voorgeschreven op natuurlijke basis.
De pijn bij neuropathie is echter niet makkelijk te behandelen en het is goed dat er extra mogelijkheden zijn, zoals de behandeling met acupunctuur.

Wat kan de acupunctuur betekenen

Acupunctuur biedt vaak uitkomst. Met behulp van acupunctuur is het in veel gevallen mogelijk chronische zenuwpijn, fantoompijn en andere chronische pijnen sterk te verminderen of zelfs te laten verdwijnen. Een acupunctuur behandeling voor neuropatische pijn is veilig en kent geen vervelende bijwerkingen. Er zijn de laatste jaren diverse onderzoeken naar de werking van de acupunctuur bij klachten van neuropathie uitgevoerd. Vaak is goede verlichting van de klachten aantoonbaar.

Daarnaast is het bij bepaalde vormen van neuropathie mogelijk m.b.v. acupunctuur en kruiden het proces te vertragen en andere symptomen te verminderen of te verhelpen. Hiervoor is een nauwkeurig intakegesprek en Chinese Diagnostiek noodzakelijk.

13 december 2011: Bron: Acupunct Med. Published online December 5, 2011